Thursday, May 31, 2012

Si Comel yg kesepian...

Sewaktu aku pergi jalan-jalan bersama sepupu aku, aku jadi tertarik untuk memasuki sebuah kedai cina yang menjual peralatan memancing dan binatang peliharaan. Lokasi kedai nie, dekat Gombak. Si Comel yang berada di sudut kedai itu, kelihatan sayu dan sedih. Lalu kami mendekatinya.....


Sewaktu kami mendekati Si Comel, dia terus bangun dan menuju ke arah kami. " Wah, cute sgt kucing nie " sepupu aku bersuara..Si Comel hulurkan 'tangan' (kaki hadapan kucing), mungkin sbg tanda pengenalan..Dia kelihatan seronok apabila kami dtg dan bermain dgn nye...Ceria..Puas dia berlari dlm sangkar nye yg dua tingkat tue..Lincah dan nakal..


Lme jgk kami leka dgn Si Comel..Hampir setengah jam..Kami terpaksa pergi meninggalkan Si Comel..Banyak lagi urusan kami pada hari tue..Sedih rasa hati nie..Ikutkn hati, nk aje bwk Si Comel blk ke rumah..tp lihat harga yg tertera pada sangkar Si Comel, kami hanya mampu telan air liur sahaja..huhuhuhuhu...


Berat btol langkah nk tinggalkn Si Comel..pasti dia kesunyian..Si Comel tiada rakan..hanya dia seekor sahaja dlm sangkar besar dua tingkat tue..mungkin sbb tue dia sangat gembira ble kami dtg padanye dan bermain2 dgn dia..


" Bye2 Comel..ktowg dh nk pegi..ktowg xbleh bwk Comel blk..ktowg bkn org berada nk beli Comel dan bwk Comel blk..sorry ye Comel..nnt Comel mesti ada family bru..bye2 Comel" sepupuku bersuara..Si Comel seakan faham kata-kata sepupu aku tue..Sekali lagi, Si Comel hulurkan 'tangan' nye...mungkin tanda ucap selamat tinggal plak..sempat aku mengambil gambar Si Comel..Sebagai kenangan kataku kepada sepupuku..nanti dh x jmpe Comel lagi..


Setelah berlalu, Si Comel kelihatan sugul dan muram kembali..menitis air mata kami ketika meninggalkan Si Comel..Moga-moga, ada insan yang baik hati dan sangat penyayang yang menjadi tuan kepada Si Comel ini..InsyaAllah..



Comel....kami sangat merinduimu....

Tuesday, May 29, 2012

Antara Si 'Sports Car' dan Si 'Kereta Buruk'





Assalamualaikum....Entry kali bukan utk Si peminat kereta mencari maklumat mengenai perbezaan 'Sports car' dgn kereta lama...Tapi ini perumpamaan bagi manusia di luar sana yg sentiasa bersikap memilih antara yg berada dgn yg kurang nk ada...ini laa sikap manusia di akhir zaman, mementingkan harta dunia dari harta akhirat kelak.


Sunday, May 27, 2012

Nak jantung sihat, kne mkn pe???

HOLLAA....tbe2 rse nk menulis entry nie..well, since ak nie bkn laa active blogger kn..knpe tbe2 tulis entry nie plak..erm, bkn pe, ak menulis entry nie utk share dgn reader...penah x tbe2 kte terfikir, jantung ak nie sihat ke tak??mesti pernahkn..ke x pernah???bak kte org melaka, mkn ikt tekak je..hahahha..

So, apa tue jantung??





Jantung adalah satu otot tunggal yang terdiri dari lapisan endothelium yang letaknya di dalam rongga thoracic, di balik tulang dada/sternum.Tugas si jantung nie plak,mengepam darah yang kaya dengan oksigen dan nutrisi, melalui pembuluh besar ke seluruh tubuh. Ketika oksigen telah diserap jaringan, pembuluh vena membawa balik darah yang berwarna sedikit biru dan mengandungi sedikit oksigen ke jantung.


Macam mne plak nk kekalkn kesihatan jantung kte nie??

Erm, bg ak senang je...melalui pemakanan kte..bkn ke mencegah tue lebih baik dari penawarnye...jadi cegah jantung kte dari sakit dari kte sibuk mencari penawar ble kte dh menghadapi sakit jantung nnt.


So, lets take a look..mkn pe yg ptt kte amalkn utk jantung kte terus sihat..


Thursday, May 10, 2012

Percubaan Yang Pertama

   Well..dh byk kali percubaan yg ak lakukn utk mencurahkn idea bg menghasilkn entry blog ak...benda dh lme wujud, tp x de hasil.. Hari nie ntah mcm mne, ak tergerak hati nk tulis sesuatu.. itu pun setelah sempat menangis dlm bilik air td..

   Mcm bdk2 kan.. but that the only way, utk ak lepaskn geram, sedih, sakit hati yg terbuku dlm hati ak nie.. selama nie ak keras hati, tp x sangka, sekeras-keras hati ak nie, hati ak masih tisu.. air mata ttp nk mengalir.. Ak xnk laa ceritakan sbb apa yg smpai ak nk nangis nie..bkn benda tue yg ak share..masalah sendiri, org lain x kn paham.. walau selengkap mne pown kte cerita masalah kte tue kat org lain, mereka x kn paham.. bkn laa nk ckp, xbleh luahkn masalah kte kat org lain, but the person who are suffer the most is us.. mengadu pada Allah SWT lebih baik...

   Ak teringt mse ak attend kursus kat Melaka, tutor utk kursus ak tue, suruh kami semua membuat sedikit ucapan.. Perkara yg ak x bleh lupa, ada rakan yg sme2 mengikuti kursus tue, bertanya pada ak... Siti, knape u slalu senyum?? Ak terus terkedu.. Ak mengeluh..haish..kwn, klau ko th apa yg ada dlm hati ak sekarang nie.. Tp, bkn ayat tue yg terpancul keluar, tp ak katakan seperti ini.. Smiling is positive..it make us happy and relax..knape kte nk bermasam muka sepajang hari dan seolah-olah memberitahu semua org yg kte sedang sedih dan berduka..orang lain x nk tahu semua tue..jadi senyumlah dan nikmati hari-hari anda..semoga senyuman itu akan jadi penawar kepada masalah anda.

   Sedih tue x salah..bg jgn smpai ianya menjadi sesuatu yg sakit dan negative dlm hidup kte..Ada sesetengah org,jadikan kesedihan itu sesuatu yg terutama dlm hidup dia..sehingga dia menjadi sgt depressed/tertekan..Dia lupa yg masih ada org lain yg menyayangi dirinya..Jadikan laa kesedihan yg ala kadar dlm kehidupan kte.. Seperti ak, nangis laa sekejap utk lepaskan kesedihan hati kte yg xde spe pown yg tahu..tp lepas tue ak dh enjoy n keluar shopping dgn mak ak..bkn ke tue paling gembira..Meluangkn mse berkualiti dgn mak sendiri..Jadi org kat luar sne, chill out n relax k..sedih tue sementara..gembira, kekal selamanya dan menjadi kenangan indah buat kte...see ya..